Crónica 8 dos Pallasos en Rebeldía dende Chiapas (ano 2008) Crónica 8 de los Pallasos en Rebeldía desde Chiapas (año 2008)
V CARAVANA DE PALLASOS EN REBELDÍA E II CARAVANA DE SOYAPOS EN BERELDÍA AS COMUNIDADES ZAPATISTAS DE CHIAPAS
Chegamos camiñando a Nuevo progreso, terra recuperada. Unha comunidade ás portas do grande centro turístico de Aguazul, un dos atractivos naturais destas terras. Aquí, nesta comunidade de puros compas, a organización respirase en cada momento, iso si, sempre acompañada do bo ambiente e as risas dos compas. O responsable da comunidade, de quen non direi o nome, recíbenos cun discurso de benvida e os compas regálannos comida e bebida. Ademais, os carteis zapatistas feitos á man sobre táboas están colgados por todos os lados.
Hai algo no ambiente que non podemos definir, pero incluso nesta calor abafante todos coincidimos na complicidade que se palpa. Ten algo, non sei, se cadra estou condicionado porque de camiño á comunidade sentín que esta ía ser moi especial, tanto como para que puidera ser a comunidade na que vir vivir a Chiapas pero, en todo caso, o recibimento foi marabilloso.
A media mañá lévannos a bañar e entón descubrimos que é o que fai distinta a esta comunidade. Diante dos nosos ollos aparece o río máis fermoso da miña vida, o Aguazul que nos regala un mar de azuis distintos, o río do paraíso.
Seguramente foi o baño coa comunidade máis rico e divertido de todos, atravesamos o longo ancho do río para gozar das dúas beiras e os compas contáronnos que ese lado era o Tzeltan, onde máis problemas se estaban a producir, incluso con compas macheteados. Xa que os zapatistas estaban defendendo que esa parte do río non se convertese noutra zona para turistas senón que quedara, segundo as súas palabras: “para o goce dos indíxenas e os obreiros”.
Regresamos con enerxía renovada despois de tan lindo baño e moitos xogos cos nenos da comunidade, e tamén con ganas da dar a función de pallasos e foi daquela cando tivo lugar a anécdota da viaxe.
Eu levaba un día medio revolto do estómago de andar a misturar tantos chiles distintos e abusar do picante, así que non as tiña todas comigo cando empezamos a prepararnos para dar a función, pero que iamos facer, xa estabamos listo e o sol ía marchar pronto, así que aguantei. Que mal fixen. A metade do primeiro sketch xa non podía co corpo e, cando rematamos, Lokonuk montado no cabalo de Sancho marchou directamente baixo as risas dos compas dirección a letrina, con tan mala sorte que un par de cans asustados pola miña carreira quixéronme morder. Gracias de vasoira cabalo. Total, que en metade da función Lokonuk tivo que ir facer de ventre e o pobre o do Illanes saltar a escaleta e facer tempo co diábolo.
Moitas cousas me pasaron en Chiapas, pero estar actuando dentro dunha letrina, creo que foi das máis divertidas.
Cando rematamos a función xa de noite o responsable deu un discurso en chol, que, segundo os nosos compañeiros de viaxe, foi o máis político desta xira. Cando todo rematou, antes de darnos a cea e regalarnos camote, un auténtico manxar destas terras, vólvenos dar un discurso de despedida e pronunciou as palabras máxicas:
AGARDAMOS QUE ESTA NON SEXA A PRIMEIRA NIN A ÚLTIMA VEZ. Algo dentro de min resoou fondamente. De seguro que volverei a Nuevo progreso, con Lokonuk ou sen el.
V CARAVANA DE PALLASOS EN REBELDÍA E II CARAVANA DE SOYAPOS EN BERELDÍA AS COMUNIDADES ZAPATISTAS DE CHIAPAS
Llegamos caminando a Nuevo progreso, tierra recuperada. Una comunidad a las puertas del gran centro turístico de Aguazul, uno de los atractivos naturales de estas tierras. Aquí, en esta comunidad de puros compas, la organización se respira en cada momento, eso sí, siempre acompañada del buen ambiente y las risas de los compas. El responsable de la comunidad, de quien no diré el nombre, nos recibe con un discurso de bienvenida y los compas nos regalan comida y bebida. Además, los carteles zapatistas hechos a mano sobre tablas están colgaos por todos lados.
Hay algo en el ambiente que no podemos definir, pero incluso en este calor sofocante, todos coincidimos en la complicidad que se palpa. Tiene algo, no sé, a lo mejor estoy condicionado porque de camino a la comunidad sentí que esta iba a ser muy especial, tanto como para qué había podido ser la comunidad en la que venir a vivir la Chiapas pero, en todo caso, el recibimiento fue maravilloso.
A media mañana nos llevan a bañar y entonces descubrimos qué es lo que hace distinta a esta comunidad. Delante de nuestros ojos aparece el río más hermoso de mi vida, el Aguazul que nos regala un mar de azules distintos, el río del paraíso.
Seguramente fue el baño con la comunidad más rico y divertido de todos, atravesamos el largo ancho del río para disfrutar de las dos orillas y los compas nos contaron que ese lado era el Tzeltan, donde más problemas se estaban produciendo, incluso con compas macheteados. Ya que los zapatistas estaban defendiendo que esa parte del río no se convirtiera en otra zona para turistas sino que había quedado, segundo sus palabras: “para el goce de los indígenas y los obreros”
Regresamos con energía renovada después de tan lindo baño y muchos juegos con los niños de la comunidad, y también con ganas de la dar la función de payasos y fue de aquella cuando tuvo lugar a anécdota del viaje.
Yo llevaba un día medio revuelto del estómago de andar la misturar tantos chiles distintos y abusar del picante, así que no las tenía todas conmigo cuando empezamos a prepararnos para dar la función, pero que íbamos a hacer, ya estábamos listos y el sol iba a marchar pronto, así que aguanté. Que mal lo he hecho. La mitad del primer sketch ya no podía con el cuerpo y, cuando acabamos, Lokonuk montado en el caballo de Sancho marchó directamente bajo las risas de los compas dirección a letrina, con tan mala suerte que un par de perros asustados por mi carrera me quisieron morder. Gracias al caballo-escoba. Total, que en mitad de la función Lokonuk tuvo que ir a hacer de vientre y el pobre de Illanes saltar la escaleta y hacer tiempo con el diábolo.
Muchas cosas me han pasado en Chiapas, pero estar actuando dentro de una letrina, creo que fue de las más divertidas.
Cuando terminamos la función ya de noche el responsable dio un discurso en chol, que, según nuestros compañeros de viaje, fue el más político de esta gira. Cuando todo terminó, antes de darnos la cena y regalarnos camote, un auténtico manjar de estas tierras, nos vuelven a dar un discurso de despedida y pronunció las palabras mágicas:
AGUARDAMOS QUE ESTA NO SEA LA PRIMERA NI LA ÚLTIMA VEZ. Algo dentro de mí resonó hondamente. A fe que volveré a Nuevo progreso, con Lokonuk o sin él.