Crónica 3 dos Pallasos en Rebeldía dende Chiapas (Ano 2007)Crónica 3 de los Pallasos en Rebeldía desde Chiapas (Año 2007)
Joljá, centro de operacións
Tres días de formación en Joljá son o mellor xeito de conectar co proceso revolucionario que as comunidades zapatistas están a desenvolver no campo da formación. E xustamente iso é Joljá, un prado no que se atopa a cancha de basket, unha bodega para a tenda cooperativa do centro de formación, pequenas aulas onde dan clases desde os promotores de saúde, ata as compañeiras que traballan o xénero e, por suposto, nas que se fan o seu traballo os promotores e as promotoras de educación.
Este centro engloba a máis de duascentas comunidades dos altos da zona norte que, posiblemente, sexan os máis castigados polos paramilitares e os priistas (seguidores do PRI) de Chiapas. Aínda así, e con todo o duro que o teñen, os compas seguen na resistencia, os promotores seguen dando as súas clases prácticamente dende o voluntariado, mantidos só polas súas familias e algún compa máis e apreixoados polo modelo cultural capitalista que cada vez rouba máis adeptos entre os pobos indios, perdendo así non só a identidade, senón tamén a forza de traballo comunitario que, ata hai moi pouco, era a verdadeira forza destas xentes.
Por iso, os zapatistas teñen tan claro a necesidade de reforzar o camiño da educación e así nolo fixeron saber na xuntanza que tiveron con nós os promotores de educación que entrevistamos para o noso documental: “Loitamos para que a identidade comunitaria non desapareza, pero tamén por potenciar a multiculturalidade… loitamos contra o capitalismo e o mal goberno porque queremos vivir en liberdade e no autogoberno”.
Baixo folla de guano, nun pequeno galpón durmen e reúnense con nós estes homes e mulleres que, desde o discurso zapatista, xunguen o marxismo con cosmovisión indixena, a loita pola ideas coas ansias de vivir sin problema….
Está en marcha unha pequena revolta. Non é a das armas, senón a dos corazóns desta xente que desde o 94 alumean os vieiros da Historia, nesta república que inventaron Zapata e Pancho Villa moito antes da chegada da democracia occidental.
Iván PradoJoljá, centro de operaciones
Tres días de formación en Joljá son la mejor manera de conectar con el proceso revolucionario que las comunidades zapatistas están desarrollando en el campo de la formación. Y justamente eso es Joljá, un prado en el que se encuentra la cancha de basket, una bodega para la tienda cooperativa del centro de formación, pequeñas aulas donde dan clases desde los promotores de salud, incluso las compañeras que trabajan el género y, por supuesto, en las que se hacen su trabajo los promotores y las promotoras de educación.
Este centro engloba a más de doscientas comunidades de los altos de la zona norte que, posiblemente, sean los más castigados por los paramilitares y los priistas (seguidores del PRI) de Chiapas. Aun así, y con todo lo difícil que lo tienen, los compas siguen en la resistencia, los promotores siguen dando sus clases prácticamente desde el voluntariado, mantenidos sólo por sus familias y algún compa más y apretados por el modelo cultural capitalista que cada vez roba más adeptos entre los pueblos indios, perdiendo así no sólo la identidad, sino también la fuerza de trabajo comunitario que, incluso hasta hace muy poco, era la verdadera fuerza de estas gentes.
A cuyo objeto, los zapatistas tienen tan claro la necesidad de reforzar el camino de la educación y así nos lo hicieron saber en la junta que tuvieron con nudos los promotores de educación que entrevistamos para nuestro documental: “Luchamos para que la identidad comunitaria no desaparezca, pero también por potenciar la multiculturalidad, luchamos contra el capitalismo y el mal gobierno porque queremos vivir en libertad y en el autogobierno”.
Bajo hoja de guano, en un pequeño galpón duermen y se reúnen con nosotros estos hombres y mujeres que, desde el discurso zapatista, unen el marxismo con la cosmovisión indígena, la lucha por la ideas con las ansias de vivir sin problema….
Está en marcha una pequeña revuelta. No es la de las armas, sino la de los corazones de esta gente que dese el 94 alumbran los caminos de la Historia, en esta república que inventaron Zapata y Pancho Villa mucho antes de la llegada de la democracia occidental.
Iván Prado