Crónica O: «O oficio de rir» Crónica O: «El oficio de reír»
Hai unha beleza escondida nos pregues da risa, un retrinco da alma que se prende entre dúas persoas cando comparten o misterio de rir, unha chama, un lugar de lixeireza, unha revolución xocosa…
Din que o pallaso é unha arte. Eu engadiría, con afán de trabucarme, que máis ben arte de humanidade, a arte de ler a humanidade nos ollos do público, de florecer os filamentos que tecen as relacións humanas.
Con lugar a dúbidas, o clown é un buscador de tesouros no despezamento da vida, que na súa peregrinación vai polinizando de esperanza as zonas minadas que a sociedade levanta para non voar.
Quizais, e só quizais, o pallaso podería ser un intento de chamán moderno. Alguén que, a base de caídas, tartazos e imposibles, nos lembre a calidade utópica da existencia. Eu de maior quixera ser pallaso…
Nadal do 95. Actuamos nun bulleiral no medio da Selva Lacandona para impedir que o exército mexicano arrase cos centros culturais zapatistas. Geromo, Lope de Rueda e eu en castelán antigo ante mil “Tojolabales” que, de falar castelán, ese era… Saímos de alí como entramos: clandestinos e na cidade de San Cristóbal coñecín por 1ª vez a un membro da etnia Wixárica (huichol en castelán).
Non sei se era Marakame, ou simplemente portavoz, pero me chegou ao fondo do corazón. O seu sorriso, os seus xestos… entrevistámolo para un documental que nunca veu a luz (eu facía de produtor e encantábame).
Dezasete anos máis tarde os Wixáricas están combatendo contra o neoliberalismo e os seus tentáculos axfisiantes e eu estou de novo en México para actuar solidariramnete á beira dos pobos indios.
Pero esta vez non será unha lona no medio do océano de barro a que me acolla senón o Wirikuta Fest. E 50.000 persoas que encherán de luz o Foro Sol para escoitar a Bunbury, Rúa 13, Julieta Venegas e Cafe Tacva, entre outros moitos.
Con todo, a miña función de pallaso será a mesma. Sen Geromo pero con Anselmo, sen barro pero con smog, iso si, sempre en metade da nada que impón a creación aínda que sexa no centro da selva de asfalto do DF: Descubrir a beleza que aniña na risa.
Fai 17 anos comezou a miña traxectoria de clown solidario, aquí en México e comezou tamén a miña relación de amor cos pobos indíxenas de américa latina, comezou a miña rebeldía artistica. Hoxe regreso con máis atrezo na maleta, con menos pedras na conciencia e coa mesma fame de humanidade que daquela. 15 viaxes despois sigo sendo o mozo de Lugo que cre no circo da esperanza.
Hay una belleza escondida en los pliegues de la risa, un retazo del alma que se prende entre dos personas cuando comparten el misterio de reír, una llama, un lugar de ligereza, una revolución jocosa…
Dicen que el payaso es un arte. Yo añadiría, con afán de equivocarme, que más bien arte de humanidad, el arte de leer la humanidad en los ojos del público, de florecer los filamentos que tejen las relaciones humanas.
Con lugar a dudas, el clown es un buscador de tesoros en el desguace de la vida, que en su peregrinación va polinizando de esperanza las zonas minadas que la sociedad levanta para no volar.
Quizás, y solo quizás, el payaso podría ser un intento de chamán moderno. Alguien que, a base de caídas, tartazos e imposibles, nos recuerde la calidad utópica de la existencia. Yo de mayor quisiera ser payaso…
Navidad del 95. Actuamos en un barrizal en medio de la Selva Lacandona para impedir que el ejército mexicano arrase con los centros culturales zapatistas. Geromo, Lope de Rueda y yo en castellano antiguo ante mil Tojolabales que, de hablar castellano, ese era… Salimos de allí como entramos: clandestinos y en la ciudad de San Cristóbal conocí por 1ª vez a un miemmbro de la etnia Wixárica (huichol en castellano).
No se si era Marakame, o simplemente portavoz, pero me llegó al fondo del corazón. Su sonrisa, sus gestos… lo entrevistamos para un documental que nunca vió la luz (yo hacía de productor y me encantaba).
Diciseiete años más tarde los Wixáricas están combatiendo contra el neoliberalismo y sus tentáculos asfixiantes y yo estoy de nuevo en México para actuar solidariamente al lado de los pueblos indios.
Pero esta vez no será una lona en medio del océano de barro la que me acoja sino el Wirikuta Fest. Y 50.000 personas que llenarán de luz el Foro Sol para escuchar a Bunbury, Calle 13, Julieta Venegas y Cafe Tacva, entre otros muchos.
Sin embargo, mi función de payaso será la misma. Sin Geromo pero con Anselmo, sin barro pero con smog, eso si, siempre en mitad de la nada que impone la creación aunque sea en el centro de la selva de asfalto del DF: Descubrir la belleza que anida en la risa.
Hace 17 años empezó mi trayectoria de clown solidario, aquí en Mexico y comenzó también mi relación de amor con los pueblos indígenas de américa latina, comenzó mi rebeldía artística. Hoy regreso con más atrezzo en la maleta, con menos piedras en la conciencia y con la misma hambre de humanidad que entonces. 15 viajes despúes sigo siendo el chico de Lugo que cree en el circo de la esperanza.