Crónica 7 dos Pallasos en Rebeldía dende Chiapas (ano 2008) Crónica 7 de los Pallasos en Rebeldía desde Chiapas (año 2008)
V CARAVANA DE PALLASOS EN REBELDÍA E II CARAVANA DE SOYAPOS EN BERELDÍA ÁS COMUNIDADES ZAPATISTAS DE CHIAPAS
Tres horas de duro camiño cheo de baches e po… Dunha comunidade a outra poden pasar moitas cousas: pódenos parar a federal e interrogarnos, pódenos invadir unha nube de po e deixarnos como Copito de neve, podémola pasar facendo pallasadas sen parar, facer do chan da redila a cama que non tivemos na comunidade…
Temos viaxes que as pasamos todas cantando e improvisando cancións cos compas, ou converter a redila nunha improvisada escola de formación, na que un Lokonuk sen oído aprende tres acordes. Os compas aprenden linguaxe de signos mentres nos dan leccións de agroecoloxía pero, sen lugar a dúbidas, as mellores viaxes son as que converten a redila nunha ágora moderna, na que o mundo indíxena e o occidental se atopan.
Hoxe, nestas tres horas tivemos tempo de falar das diferentes maxias. En realidade é o que máis lles chama a atención dos espectáculos que damos. Queren aprender e sobre todo comprender, falan da súa maxia , a que aínda queda polas comunidades indíxenas, pero na conversa misturan as cousas de hogano coa maxia dos antigos mayas e toltecas. Así camiñan eles a historia, sempre en espiral cunha pregunta nos beizos incluso cando afirman, atentos ás achegas que amplíen a súa palabra.
O sub comandante Marcos tamén foi tema de conversación cunha xente que, sen lugar a dúbidas, tiña estado con el moitas veces, posiblemente nos cuarteis da montaña. A loita sempre atravesa calquera conversa fonda cos zapas.
Chegamos á comunidade felices por baixar da redila e deixar atrás o po da seca, pero sobre todo por empezar co noso traballo payáis. Pero cal foi a nosa sorpresa cando toda a comitiva de benvida eran mulleres, mulleres zapatistas que levan a cociña comunitaria e o resto dos traballos que fan nesta comunidade.
Lokonuk lanzouse coas súas tolemias arrincado prontamente as risas das compañeiras, así que se seguiron xuntando mulleres e mulleres ata ser máis dunha vintena entre avoas, nais e chamaquitas. Pasou o tempo e viñeron por nós para que foramos á cociña xantar, e daquela montouse a festa…
Empecei simplemente por querer facer unha torrada nas brasas do lar e, entre borma e broma, ardeume a torrada. A partir de aquí disparatouse todo, chistes coas mulleres e xogos de maxia un detrás doutro ante a insistencia delas. Poucas veces o pasei tan ben coas mulleres dunha comunidade. Grandes e chicas non querían que marchara do seu carón, eu sudando ante o lume, elas a pedir mais e mais, ao final tiven que escabullirme se non quería que me arrecunchasen para que explicase os xogos.
Finalmente pagaron a pena as tres horas de redila por camiños de terracería. Chegar a este edén e toparse cos amazonas zapatistas é o mellor alimento para a alma e a rebeldía.
V CARAVANA DE PALLASOS EN REBELDÍA Y II CARAVANA DE SOYAPOS EN BERELDÍA A LAS COMUNIDADES ZAPATISTAS DE CHIAPAS
Tres horas de duro camino lleno de baches y polvo…. De una comunidad a otra pueden pasar muchas cosas: nos puede parar la federal e interrogarnos, nos puede invadir una nube de polvo y dejarnos como Copito de nieve, la podemos pasar haciendo payasadas sin parar, hacer del suelo de la redila la cama que no tuvimos en la comunidad…
Hemos hecho viajes que pasamos cantando e improvisando canciones con los compas, o en los que convertimos la redila en una improvisada escuela de formación, en la que un Lokonuk sin oído aprende tres acordes. Los compas aprenden lenguaje de signos mientras nos dan lecciones de agroecología pero, sin lugar a dudas, los mejores viajes son los que convierten la redila en un ágora moderna, en la que el mundo indígena y el occidental se encuentran.
Hoy, en estas tres horas hemos tenido tiempo de hablar de las diferentes magias. En realidad es lo que más les llama la atención de los espectáculos que damos. Quieren aprender y sobre todo comprender, hablan de su magia, la que aún queda por las comunidades indígenas, pero en la conversación misturan las cosas de hoy en día con la magia de los antiguos mayas y toltecas. Así caminan ellos la historia, siempre en espiral con una pregunta en los labios incluso cuando afirman, atentos a las aportaciones que amplíen su palabra.
El sub comandante Marcos también fue tema de conversación con una gente que, sin lugar a dudas, había estado con él muchas veces, posiblemente en los cuarteles de la montaña. La lucha siempre atraviesa cualquier conversación honda con los zapas.
Llegamos a la comunidad felices por bajar de la redila y dejar atrás el polvo de la sequía, pero sobre todo por empezar con nuestro trabajo payáis. Pero cuál fue nuestra sorpresa cuando toda la comitiva de bienvenida eran mujeres, mujeres zapatistas que llevan la cocina comunitaria y el resto de los trabajos que fan en esta comunidad.
Lokonuk se lanzó con sus locuras arrancado prontamente las risas de las compañeras, así que se siguieron juntando mujeres y mujeres hasta ser más de una veintena entre abuelas, madres y chamaquitas. Pasó el tiempo y vinieron por nudos para que me los había sido a la cocina almorzar, y de aquella se montó la fiesta…
Empecé simplemente por querer hacer una tostada en las brasas del hogar y, entre broma y broma, me ardió la tostada. A partir de aquí se disparató todo, chistes con las mujeres y juegos de magia un detrás de otro ante la insistencia de ellas. Pocas veces lo pasé tan bien con las mujeres de una comunidad. Grandes y chicas no querían que había marchado de su lado, yo sudando ante el fuego, ellas pidiendo más y, al final tuve que escabullirme si no quería que me arrinconasen para que explicara los juegos.
Finalmente han valido la pena las tres horas de redila por caminos de terracería. Llegar a este edén y encontrase con los amazonas zapatistas es el mejor alimento para el alma y la rebeldía.